Techniki negocjacyjne i ich rola w sprzedaży

Każdy kierownik sprzedaży dążący do jak najlepszych wyników sprzedażowych ma świadomość jak wiele korzyści niesie za sobą wykorzystanie technik negocjacyjnych. Wiedza z zakresu metod perswazji wykorzystywanych w kontaktach z klientami powinna być obowiązkowym punktem szkoleń handlowców i pracowników działu sprzedaży. Kierownik sprzedaży może również sam zasugerować podwładnym wykorzystanie konkretnych metod w swoich działaniach.

 

Jedną z najskuteczniejszych metod jest technika określana mianem „pozorne ustępstwo”. Jest to manewr, w którym sprzedawca demonstracyjnie rezygnuje z czegoś na rzecz klienta. Jest to część taktyki, która odwołuje się do utartych wzorców społecznych, w efekcie których u konsumenta pojawia się potrzeba rewanżu. Świadoma rezygnacja z nieistotnego dla sprzedawcy, a niosącego korzyść dla klienta aspektu, jest silnym bodźcem decyzyjnym i może przyspieszyć finalizację transakcji.

Wprowadzenie klienta w lekką dezorientację czyni go podatniejszym na sugestie i wpływ sprzedawcy. W celu „skołowania” konsumenta wykorzystuje się dwie techniki negocjacyjne „zaskoczenia” i „zmiany biegów”. Pierwsza polega na podaniu zaskakującej, przeciwstawnej informacji, która diametralnie zmienia sytuację, w uporządkowaną i klarowną rozmowę. Druga jest metoda wielowątkowej rozmowy z klientem, w pełni kontrolowanej przez sprzedawcę, który skacząc po tematach konwersacji, wykorzystuje zdezorientowanie klienta dla ugruntowania, kluczowej treści.

1 Komentarz

  • Kamil Opublikowane 14 marca 2017 14:01

    Wychodzi na to, że sprzedawca tak czy owak i tak jest górą

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *